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ANGRAND. CHARLES HAY RICKS IN NORMANDY. Oil on canvas. 16 x 23.5 cm. Musée d'Orsay, Paris, France.
Son of a country school teacher, Charles Théophile Angrand, was born in Criquetot-sur-Ouville, Normandy, in 1854. He finished Ecole Municipale des Beaux-Arts in Rouen and first earned a living by giving lessons; his early works were influenced by Jean-Baptiste-Camille Corot. In 1882 Angrand moved to Paris and established friendly contacts with Seurat, Signac, Luce and Cross. Like his friends, he devoted much time to studying optical effects, the division of tone, and analyzed color and light. He made many pleine-air studies, worked with Seurat on the Island of Grande Jatte, painted landscapes and views of Parisian suburbs, using the pointillist technique.
In 1884 and 1886 Angrand participated in the Salon des Indépendants, and, in 1889, in the exhibition of Belgium avant-garde group Les Vingt in Brussels. The death of his friend Seurat in 1891 was a great blow for Angrand. He moved to Normandy and led a solitary life there, even stopped painting for some time.
Up to 1900 his painting of form became increasingly pointillist; In 1900 he set for experimenting with big rectangular brush-strokes. Unlike points they did not create the optic unity, their main advantage of them was intensity of color. Later he returned to an almost traditional technique with simple forms. Angrand participated in the Salon des Indépendants in irregular periods until his death. In his political views Angrand supported Anarchism, took part in illustrating Anarchist publications and helped them financially.
Angrand died in 1926 in Rouen
Il figlio di un insegnante della scuola di paese, Charles Théophile Angrand, è stato sopportato in Criquetot-sur-Ouville, Normandia, in 1854. Ha rifinito le Beaux-Arti del DES di Ecole Municipale a Rouen ed in primo luogo si èguadagnato la vita dando le lezioni; il lavoro all'inizio è stato influenzato da Jean-Baptiste-Camille-Baptiste-Camille Corot. IAngrand 1882 sposta verso Parigi il suo mondo e stabilisce amichevoli contatti con Seurat, Signac, Luce e . Come i suoi amici, ha dedicato molto tempo a studiare gli effetti ottici, la divisione del tono ed ha analizzato il colore e luce. Ha effettuato moltstudi dell'pleine-aria,fatti con Seurat sull'isola di Grande Jatte, usando la tecnica di pointillist. A Angrand 1884 e 1886 ha partecipato al DES Indépendants del salone e, in 1889, alla mostra del gruppo Les Vingt del avant-garde del Belgio a Bruxelles. La morte del suo amico Seurat in 1891 era un colpo grande per Angrand. Si è mosso in Normandia ed ha condotto una vita solitaria là, Fino a 1900 la sua pittura della forma si sono transformati in sempre più in pointillist; In 1900 si è regolato per sperimentare con i brush-strokes rettangolari grandi. Diverso dei punti non hanno generato l'unità ottica, il loro vantaggio principale di loro erano intensità di colore. Più successivamente ha rinviato ad una tecnica quasi tradizionale con le forme semplici. Angrand ha partecipato al DES Indépendants del salone nei periodi irregolari fino alla sua morte. Nei suoi punti di vista politici Angrand sostenuto l'anarchismo, ha partecipato ad illustrare le pubblicazioni dell'anarchico e le ha aiutate finanziariamente.